„Dwa oblicza muzyki polskiej”, Czwartkowy wieczór z Collegium Cantorum
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum tym razem przygotował dla nas utwory z dwóch nagranych niedawno przez siebie albumów: „Juliusz Łuciuk – Vesperae in Assumptionae beatae Mariae Virginis” oraz „Andrzej Koszewski – Choral works”.
Juliusz Łuciuk (1927 – 2020) to wybitny i wielokrotnie nagradzany kompozytor muzyki religijnej i liryki wokalnej. W pierwszej części wieczoru chór przedstawił fragmenty Nieszporów na wniebowzięcie Maryi Dziewicy. Trwające ponad 50 minut dzieło zawiera elementy melodyczne i tekstowe średniowiecznych liturgicznych nieszporów, przez co wprowadza audytorium w mistyczny nastrój rodem ze średniowiecznych kościołów.
Andrzej Koszewski (1922 -2015) – poznański kompozytor, muzykolog i pedagog, zasłynął stworzeniem pierwszego w polskim piśmiennictwie muzycznym podręcznika „Materiały do improwizacji fortepianowej” (wyd. Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Poznaniu, 1968) oraz pracami z zakresu chopinologii i etnologii muzycznej. Studiował i zbierał dzieła muzyki ludowej i te poszukiwania widać w jego kompozycjach, łączących tradycję z nowoczesnością. Oryginalne utwory chóralne jego autorstwa, które usłyszeliśmy w drugiej części koncertu, stawiają wykonawcom najwyższe wymagania: chór jest potraktowany jako „orkiestra głosów ludzkich”. Głos jest jak instrument, a łącząc się z innymi, oddziaływuje potężnie na słuchaczy.
Koncert odbył się 21 października w Filharmonii Częstochowskiej.